Media & Cultural Studies | مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
 فرهنگ مردم‌پسند مطالعات فضای مجازی   سیاست‌گذاری فرهنگی مطالعات ژورنالیسم  مطالعات ارتباطی مطالعات رسانه‌ای مطالعات فرهنگی 
زبان‌شناسی روش‌شناسی روان‌کاوی مطالعات جوانان مطالعات جنسیت نظریه و نقد ادبی مطالعات فیلم

مطالعات فناوری

 زندگی روزمره
 

خلاصه‌‌ی مطلب

پژوهش ارائه شده در همایش «شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره»: تحلیل شبکه‌ی شبکه‌های اجتماعی مجازی؛ مطالعه‌ی شبکه‌های اجتماعی مجازی به روش تحلیل شبکه 

 

 

آخرین مطالب

نشستِ اولِ امکان سنجش دینداری
همایش بین‌المللی «زندگی پیاده در شهر» برگزار می‌شود
کارگاه آموزشی تحلیل خبر برگزار می‌شود
کتاب «جامعه‌شناسي علم مناقشه‌برانگيز در ايران» نقد و بررسي می‌شود
پایان‌نامه‌ «بیان سوژه در اتوبیوگرافی‌های ایران معاصر (عصر قاجار)» دفاع می‌شود
پایان‌نامه‌ «حوزه عمومي مجازی و سياست‌گذاری‌های دولتی مرتبط با آن در ايران» دفاع می‌شود
نشست «تاثیر ترجمه در تحول زبان و توزیع نابرابر علم» برگزار می‌شود
همایش «فقه ارتباطات» برگزار می‌‌شود
نشست «آسیب‌شناسی فرهنگی مدیریت سینمای ایران» برگزار می‌شود
سلسله نشست‌های «بررسی و نقد سنجش دین‌داری در ایران» برگزار می‌شود
نشست «چالش دیلتای با هگل و نیچه در مبانی معرفتی انسان‌شناسی» برگزار می‌شود
فراخوان مقاله درباره «جامعه‌شناسی زیارت و گردشگری مذهبی»
آینده پژوهی و افکار عمومی
نشست «مشارکت و جامعه‌شناسی مردم‌مدار» برگزار می‌شود
سخنرانی «طبقات اجتماعی و عدالت در ایران» برگزار می‌شود
نشست دو روزۀ «پلیس و افکار عمومی» برگزار می‌شود
نشست «دین در مواجهه با دنیویت؛ پویش سازنده یا مخرب» برگزار می‌شود
نشست «بینش جامعه‌شناسی» برگزار می‌شود
نشست «نحوه آموزش روزنامه‌نگاری در ایران و سایر کشورهای جهان» برگزار می‌شود
نشست «هم‌اندیشی متخصصان و علاقمندان حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی» برگزار می‌شود

 

تحلیل شبکه‌ی شبکه‌های اجتماعی مجازی

 

پژوهش ارائه شده در همایش «شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره»:


+ فایل صوتی این سخنرانی را می‌توانید از اینجا دریافت کنید

+ فایل پاورپوینت اسلایدهای ارائه شده را می‌توانید از اینجا دریافت کنید


علی اکبر اکبری تبار، علی ساعی، ابراهیم خدایی
دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی، دانشگاه تربیت مدرس


همانطور که از آمار و ارقامی که هر روزه ارائه می‌گردد مشخص است، رسانه‌های اجتماعی رشد و گسترش روزافزون و پرسرعتی داشته‌اند (پوتنام، 2000: 170)، وجه مشترک گونه‌های متعدد رسانه‏های اجتماعی مخاطب‏محور بودن آنها و تولید محتوا توسط افراد استفاده‏کننده است، بدین صورت که در رسانه‌های اجتماعی هر فرد محتوایی که خود تولید و یا انتخاب کرده را با دیگر افراد به اشتراک می‌گذارد؛ بنابر آمارهای الکسا، فیس بوک و یوتیوب که گونه‌هایی از رسانه‌های اجتماعی هستند بعد از گوگل پربازدیدترین سایت‌های جهان بوده‌اند.

شبکه‌های اجتماعی مجازی گونه‌ای از رسانه‌های اجتماعی هستند که بیشترین شباهت را به جامعه انسانی داشته و به فرد امکان برقراری ارتباط با شمار فراوانی از افراد دیگر (کاتز و اسپدن، 1997)، فارغ از محدودیت‌های زمانی، مکانی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را می‌دهند. (کراوت و دیگران، 2001: 2) بر اساس آمار سایت الکسا، جذابیت شبکه‌های اجتماعی در ایران نیز بیشتر از بسیاری سایت‌های دیگر بوده و با وجود فیلتر بودن برخی از این شبکه‏ها، آمار مراجعه به آنها همچنان قابل توجه است؛ نمونه‌های ایرانی شبکه‌های اجتماعی نظیر کلوب (که طبق آمار الکسا چهارمین سایت پر بازدید در کشور ایران است) نیز در کشور ما مورد اقبال بسیارِ افراد استفاده کننده از اینترنت است. مقاله حاضر به دنبال بررسی شبکه‌های اجتماعی مجازی به روش تحلیل شبکه بوده است و هدف سنجش این مورد بوده است که آیا روش تحلیل شبکه را می‌توان به عنوان روشی جهت بررسی و کسب شناخت نسبت به شبکه‌های اجتماعی مجازی مورد استفاده قرار داد؟

در این مقاله شبکه‌های اجتماعی به عنوان زیرمجموعه‌ای از جامعه در نظر گرفته شده که در آن افراد به زندگی‌ای موازی با زندگی بیرونی خود در جامعه واقعی می‌پردازند، و با افراد دیگر ارتباط برقرار می‌کنند، نتایج مطالعات محققان مختلف نشان داده است که افراد با حضور در شبکه‌های اجتماعی و استفاده از گونه‌های مختلف رسانه‌های اجتماعی از مزایای حضور در این اجتماع مجازی نظیر حمایت اطرافیان، اطلاعات، عواطف و احساسات برخوردار شده و اغلب جوانب زندگی واقعی خود را که نیازمند حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر نیست را در این اجتماعات مجازی دارا هستند. (کوهن و ویلیس، 1985، دینر، سول، لوکاس و اسمیت، 1999، گو و گیرکین، 1977، میروسکی و راس 1989: 140) هدف این مقاله نشان دادن این مورد است که روش تحلیل شبکه اجتماعی روشی سودمند جهت بررسی شبکه‌های اجتماعی مجازی است، جهت اثبات این مسئله ابتدا با به‏کارگیری روش تحلیل شبکه‌ی اجتماعی ساختار اصلی و زیرین روابط در شبکه استخراج و سپس با رویکردی جامعه‌شناختی داده‌های جمع‌آوری شده مورد تحلیل عمیق‌تر قرار گرفت.

در قسمت تحلیل یافته‌ها از مفاهیم و نیز اصطلاحات گراف تئوری برای تفسیر اجزای شبکه شامل گره‌ها و لبه‌ها (ارتباطات) استفاده شد که این مهم با کاربرد نرم‌افزارهای تحلیل شبکه نظیر Ucinet، NodeXL و Pajek انجام شد. در قالب نتایج این مقاله قابل ذکر است که روش تحلیل شبکه‌ی اجتماعی با در نظر گرفتن موجودیتی اجتماعی شامل حداقل دو فرد و ارتباطات میان آنها به عنوان واحد مشاهده و تحلیل، امکان بررسی روابط اجتماعی و نیز مفهوم گروه اجتماعی را در شبکه‌های اجتماعی مجازی فراهم آورده و به محقق توانایی بررسی چگونگی ساختار خاص روابط درون شبکه‌ی اجتماعی مجازی و سپس بررسی اینکه این ساختار خاص حول چه محورهایی شکل گرفته است را می دهد.

* این پژوهش در قالب پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی در دانشگاه تربیت مدرس در حال نگارش است.


+ فایل صوتی پانل‌های همایش را می‌توانید اینجا مشاهده کنید

+ گزارش سخنرانی‌های این همایش را می‌توانید اینجا مشاهده کنید

+ گزارش تصویری همایش را می‌توانید اینجا مشاهده کنید

+ فایل کتابچه‌ی خلاصه‌ی پژوهش‌های همایش را می‌توانید از اینجا دریافت کنید

+ صفحه اصلی همایش شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره

 

نظرات

 نام

 ایمیل

 وب‌سایت 

به‌خاطر سپردن اطلاعات

 

 صفحه اول
 مقالات
 اخبار
 اسلاید
 وبلاگ
 پادکست (صدا)
 نشریات علمی
 کتاب‌خانه فارسی
 کتاب‌خانه انگلیسی
 
 

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه، مطالب وب‌سایت به‌‌صورت ایمیل برای شما ارسال می‌شود. برای عضویت، آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید.

 

 

 

 

 

Designed by 7om.ir | Powered by Movable Type | Subscribe to Feed

Contact: