Media & Cultural Studies | مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
 فرهنگ مردم‌پسند مطالعات فضای مجازی   سیاست‌گذاری فرهنگی مطالعات ژورنالیسم  مطالعات ارتباطی مطالعات رسانه‌ای مطالعات فرهنگی 
زبان‌شناسی روش‌شناسی روان‌کاوی مطالعات جوانان مطالعات جنسیت نظریه و نقد ادبی مطالعات فیلم

مطالعات فناوری

 زندگی روزمره
 

خلاصه‌‌ی مطلب

پژوهش ارائه شده در همایش «بازنمایی گروه‌های حاشیه‌ای در رسانه‌ها»: بازنمایی تصویر روشنفکر در سینمای پس از انقلاب (مقایسه آثار مهرجویی و تقوایی)  

 

 

آخرین مطالب

نشستِ اولِ امکان سنجش دینداری
همایش بین‌المللی «زندگی پیاده در شهر» برگزار می‌شود
کارگاه آموزشی تحلیل خبر برگزار می‌شود
کتاب «جامعه‌شناسي علم مناقشه‌برانگيز در ايران» نقد و بررسي می‌شود
پایان‌نامه‌ «بیان سوژه در اتوبیوگرافی‌های ایران معاصر (عصر قاجار)» دفاع می‌شود
پایان‌نامه‌ «حوزه عمومي مجازی و سياست‌گذاری‌های دولتی مرتبط با آن در ايران» دفاع می‌شود
نشست «تاثیر ترجمه در تحول زبان و توزیع نابرابر علم» برگزار می‌شود
همایش «فقه ارتباطات» برگزار می‌‌شود
نشست «آسیب‌شناسی فرهنگی مدیریت سینمای ایران» برگزار می‌شود
سلسله نشست‌های «بررسی و نقد سنجش دین‌داری در ایران» برگزار می‌شود
نشست «چالش دیلتای با هگل و نیچه در مبانی معرفتی انسان‌شناسی» برگزار می‌شود
فراخوان مقاله درباره «جامعه‌شناسی زیارت و گردشگری مذهبی»
آینده پژوهی و افکار عمومی
نشست «مشارکت و جامعه‌شناسی مردم‌مدار» برگزار می‌شود
سخنرانی «طبقات اجتماعی و عدالت در ایران» برگزار می‌شود
نشست دو روزۀ «پلیس و افکار عمومی» برگزار می‌شود
نشست «دین در مواجهه با دنیویت؛ پویش سازنده یا مخرب» برگزار می‌شود
نشست «بینش جامعه‌شناسی» برگزار می‌شود
نشست «نحوه آموزش روزنامه‌نگاری در ایران و سایر کشورهای جهان» برگزار می‌شود
نشست «هم‌اندیشی متخصصان و علاقمندان حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی» برگزار می‌شود

 

بازنمایی تصویر روشنفکر در سینمای پس از انقلاب

 

پژوهش ارائه شده در همایش «بازنمایی گروه‌های حاشیه‌ای در رسانه‌ها»:

+ فایل صوتی این سخنرانی را می‌توانید از اینجا دریافت کنید

+ فایل پاورپوینت اسلایدهای ارائه شده را می‌توانید از اینجا دریافت کنید

عبدالرضا زندی

در بازنمایی روشنفکر در سینمای ایران وحدت گفتمانی بین کارگردانان وجود ندارد و هر کدام از آنها بنا به تجربه شخصی یا نگاه فردی به این بازنمایی پرداخته اند. این گفتمانهای غیررسمی در مسیرهایی متقارن، متفاوت و گاه متضاد با گفتمان رسمی قرار گرفته اند. بر این اساس اینکه گفتمان مطرح در فیلمها با موضوع روشنفکری چیست؟ چه تفاوتی با یکدیگر و همچنین چه تفاوتی با گفتمان رسمی دارد و در این گفتمانها تصویر روشنفکر ایرانی مثبت است یا منفی از مسائل مورد بررسی در این تحقیق است. لذا برای پرداختن به اینکه در سینمای بعد از انقلاب ایران چگونه تصویری از روشنفکر شامل ابعاد اجتماعی، فرهنگی و با چه گفتمانی مطرح شده است ، فیلمهای ساخته شده بعد از انقلاب با مقوله روشنفکری توسط دو کارگردان مطرح و پر سابقه ایران، داریوش مهرجویی و ناصر تقوایی انتخاب شده است.

برای رسیدن به پاسخ مسئله تحقیق از سه سطح تحلیل برای بررسی نمونه های منتخب استفاده شده است. چرا که سعی شده از سطح توصیف صرف فراتر رفته و وارد تحلیل گفتمان متون شویم. با مشاهده و بررسی و تحلیل فیلمها، ویژگیهای به دست آمده برای تصویر روشنفکر در فیلمهای مهرجویی طبق مدل ارائه شده عبارتند از: درجستجوی معنی، پارادوکس، دلهره وجودی، ناهمخوانی بین اندیشه و عمل، اضطراب، واقع گریزی، انزوا، احساس پوچی، سرگشتگی در یافتن معنی، تفکر التقاطی و در جستجوی انسان کامل. ویژگیهای به دست آمده برای تصویر روشنفکر در فیلمهای تقوایی عبارتند از: طرح حقیقت، استفاده از نویسندگی و هنر، فراتر رفتن از خطوط قرمز، تهدید شدن، مقاومت و خودسانسوری.

مدل‌های تفسیری ارائه شده عبارتند از: روشنفکر؛ ترجمه نامفهوم درون بود به برون، انسان کامل؛ روشنفکر آگاه از وجود خویش.

* پایان‌نامه مقطع کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات، به راهنمائی عبدالله گیویان، دانشکده صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران

 

نظرات

 نام

 ایمیل

 وب‌سایت 

به‌خاطر سپردن اطلاعات

 

 صفحه اول
 مقالات
 اخبار
 اسلاید
 وبلاگ
 پادکست (صدا)
 نشریات علمی
 کتاب‌خانه فارسی
 کتاب‌خانه انگلیسی
 
 

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه، مطالب وب‌سایت به‌‌صورت ایمیل برای شما ارسال می‌شود. برای عضویت، آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید.

 

 

 

 

 

Designed by 7om.ir | Powered by Movable Type | Subscribe to Feed

Contact: