
پژوهش ارائه شده در همایش «شبکههای اجتماعی مجازی و زندگی روزمره»:
+ فایل صوتی این سخنرانی را میتوانید از اینجا دریافت کنید
+ فایل پاورپوینت اسلایدهای ارائه شده را میتوانید از اینجا دریافت کنید
جواد افتاده
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی
جوامع امروز با شهروندانی سر و کار دارد که شاهد درک و لمس رسانه اینترنت هستند، شهروندانی که شاهد گستردگی صعودی اطلاعات و توزیع افقی آن بودهاند، همزمان در حالی که جریان تولید و توزیع اطلاعات با ظهور رسانههای اجتماعی به عنوان تکنولوژیهای جدید ارتباطی پهنتر و گستردهتر میشود، شهروندان نیز همگام با آنها دچار تغییر در رویهها شدهاند.
امروزه سرآمد رسانههای اجتماعی جهان، شبکههای اجتماعی مجازی هستند و شهروندان نه تنها در این شبکهها منفعل نیستند بلکه به عنوان نماد شبکههای اجتماعی به عنوان «کاربران تولیدکننده محتوا» یا «شهروندان روزنامهنگار» شناخته میشوند. در این شبکهها رابطه و پیوند نزدیکی میان کاربران تولیدکننده محتوا و روزنامهنگاران شهروند شکل گرفته است، زیرا هر دوی آنها تنها محتوا تولید و در این شبکهها منتشر میکنند. اما تفاوت در تاثیرگذاری و دامنه توزیع محتوای آنهاست. شاید بتوان گفت، شهروندان روزنامهنگار همان کاربرانی هستند که در این فضا و مکان جدید محتوا تولید و توزیع میکنند.
حوادثی مانند توییت یک فرد از عملیات نیروهای امریکایی در حمله به مقرر بن لادن برای کشتن او نشان داده است. شهروندان روزنامهنگار امروز به راحتی میتوانند معادلات رسانهای آنلاین و آفلاین دنیا را رقم بزنند و به درک، روشنی و درستی محتوا کمک کنند. در عین حال، مفهوم روزنامهنگاری شهروندی به طور پیوسته و جداییناپذیر همیشه همراه با سایر رسانهها وجود داشت است اما دامنه آن همیشه محدود بوده است. در حالی فعالیت شهروندان روزنامهنگار در شبکههای اجتماعی مجازی به نوعی حیات رسانههای آفلاین و آنلاین را بسط داده است.
شبکههای اجتماعی سرعت، بازخورد لحظهای و چندصدایی را در روزنامهنگاری شهروندی متحول و افزایش داده و عرصه جدیدی برای «روزنامهنگاران شهروند» به عنوان «کاربران تولید کننده محتوا» ایجاد کرده است، تا جامعه گفتمانی و چندصدایی را بسط دهند. ایده اصلی پشت روزنامهنگاری شهروندی در این است که مردم بدون آموزش روزنامهنگاری حرفهای با استفاده از ابزارهای مدرن و توزیع جهانی اینترنت برای ایجاد، تقویت یا بررسی حقیقت رسانهها به صورت خود به خودی یا با مشارکت دیگران فعالیت کنند (Mark Glaser, 2006).
در این مقال سعی شده است، مفاهیمی از شهروندان روزنامهنگار، روزنامهنگاری شهروندی، رسانههای شهروندی و شبکههای اجتماعی آنلاین و آفلاین ارایه شود و سپس کاربردهای شبکههای اجتماعی مجازی برای شهروندان روزنامهنگار و سازمانهای رسانهای بیان شود.
+ فایل صوتی پانلهای همایش را میتوانید اینجا مشاهده کنید
+ گزارش سخنرانیهای این همایش را میتوانید اینجا مشاهده کنید
+ گزارش تصویری همایش را میتوانید اینجا مشاهده کنید
+ فایل کتابچهی خلاصهی پژوهشهای همایش را میتوانید از اینجا دریافت کنید
+ صفحه اصلی همایش شبکههای اجتماعی مجازی و زندگی روزمره