پژوهش ارائه شده در همایش «شبکههای اجتماعی مجازی و زندگی روزمره»:
+ فایل صوتی این سخنرانی را میتوانید از اینجا دریافت کنید
+ فایل پاورپوینت اسلایدهای ارائه شده را میتوانید از اینجا دریافت کنید
ابراهیم اسکندریپور
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صداوسیما
به منظور بررسی شبکههای اجتماعی اینترنتی، ابتدا میبایست به چیستی این شبکهها، هویتهای موجود در آن و تعاملات میان اعضای آنها پرداخته شود. برای بررسی چیستی و ماهیت شبکه باید به بنیان مفهومی، دلایل شکلگیری و گسترش شبکه، تلقی کاربران از کارکرد و محیط شبکه و همچنین الگوی ساختاری موجود در شبکه توجه کرد. از سوی دیگر به منظور دستیابی به شناخت بنیادی از هویتهای موجود در شبکههای اجتماعی اینترنتی، بایستی به هر حساب کاربری یا شناسه به عنوان یک هویت مجازی مستقل نگریست. با این رویکرد میتوان به تعاملات میان اعضای شبکههای اینترنتی نیز به عنوان پدیدهای مستقل نگریست.
بنابراین در گام آغازین میبایست به شناخت ماهیت و هستی شبکه، بیش از پرداختن به تاثیر و تاثرات آن با دنیای بیرونی (غیرمجازی) توجه کرد. در عین حال، این رویکرد میتواند مقدمه و زیربنایی برای بررسی و شناخت ارتباط و پیوند دنیای مجازی و غیرمجازی افراد باشد. با این نگاه مساله اصلی عبارتست از بررسی فضای عمومی شبکههای اجتماعی اینترنتی از طریق مطالعه هویتهای موجود در آنها و سطح و شیوه تعاملات جاری کاربران در این شبکهها برای دستیابی به شناخت اکتشافی در زمینه شبکههای اجتماعی اینترنتی. روش پیشنهادی نگارنده برای نیل به این هدف شبکهنگاری (نتنوگرافی) (Netnography) است، شبکهنگاری که برای اولین بار در سال 1998 توسط رابرت کوزینتس مطرح گردیده، عبارت است از روش پژوهش اتنوگرافیک آنلاین برای دستیابی به بینش مشارکتکنندگان. به عبارت دیگر؛ نتنوگرافی یک پژوهش مردمنگارانه تطبیق داده (بهینه) شده جهت مطالعه اجتماعات آنلاین است. این روش اطلاعاتی را در زمیه معنا و متن (بافت) کاربران آنلاین فراهم مینماید.
بنابراین مساله اصلی پژوهش حاضر، عبارتست از بررسی فضای عمومی شبکههای اجتماعی اینترنتی از طریق مطالعه هویتهای موجود در آن و سطح و شیوه تعاملات جاری کاربران در این شبکهها برای دستیابی به شناخت اکتشافی در زمینه کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی اینترنتی که دو شبکه ایرانی و تخصصی «دوره» و «یو۲۴» بدین مظور انتخاب شدهاند. آنچه که از یافتههای اولیه این پژوهش در حال انجام در قالب پایاننامه قابل ذکر است؛ هویتهای اختصاصی و منحصر به فرد افراد به عنوان شهروندان جامعه مجازی در هر شبکه است، به نحوی که افراد به نوعی یک شبکه اجتماعی را که بیشتر با سلائق فرهنگی و رسانهای آنها سازگارتر است به عنوان اقامتگاه رسمی خود (به عنوان شهروند مقیم آن شبکه اجتماعی) به رسمیت میشناسند. علاوه بر این سعی در تحدید و تعیین دقیق مختصات آن شبکه و حرکت در مسیر آن و حتی گوشزد نمودن آن به دیگران مینمایند.
* این پژوهش در قالب پایاننامهای با عنوان «شبکهنگاری کاربران ایرانی شبکههای اجتماعی اینترنتی» بهراهنمایی دکتر عبدالله گیویان در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت رسانه، دانشکده صداوسیما در حال نگارش است.
+ فایل صوتی پانلهای همایش را میتوانید اینجا مشاهده کنید
+ گزارش سخنرانیهای این همایش را میتوانید اینجا مشاهده کنید
+ گزارش تصویری همایش را میتوانید اینجا مشاهده کنید
+ فایل کتابچهی خلاصهی پژوهشهای همایش را میتوانید از اینجا دریافت کنید
+ صفحه اصلی همایش شبکههای اجتماعی مجازی و زندگی روزمره