Media & Cultural Studies | مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
 فرهنگ مردم‌پسند مطالعات فضای مجازی   سیاست‌گذاری فرهنگی مطالعات ژورنالیسم  مطالعات ارتباطی مطالعات رسانه‌ای مطالعات فرهنگی 
زبان‌شناسی روش‌شناسی روان‌کاوی مطالعات جوانان مطالعات جنسیت نظریه و نقد ادبی مطالعات فیلم

مطالعات فناوری

 زندگی روزمره
 

خلاصه‌‌ی مطلب

پژوهش ارائه شده در همایش «شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره»: تحلیل كاركردهای عكس‌های شخصی كاربران در شبكه‌های اجتماعی مجازی 

 

 

آخرین مطالب

نشستِ اولِ امکان سنجش دینداری
همایش بین‌المللی «زندگی پیاده در شهر» برگزار می‌شود
کارگاه آموزشی تحلیل خبر برگزار می‌شود
کتاب «جامعه‌شناسي علم مناقشه‌برانگيز در ايران» نقد و بررسي می‌شود
پایان‌نامه‌ «بیان سوژه در اتوبیوگرافی‌های ایران معاصر (عصر قاجار)» دفاع می‌شود
پایان‌نامه‌ «حوزه عمومي مجازی و سياست‌گذاری‌های دولتی مرتبط با آن در ايران» دفاع می‌شود
نشست «تاثیر ترجمه در تحول زبان و توزیع نابرابر علم» برگزار می‌شود
همایش «فقه ارتباطات» برگزار می‌‌شود
نشست «آسیب‌شناسی فرهنگی مدیریت سینمای ایران» برگزار می‌شود
سلسله نشست‌های «بررسی و نقد سنجش دین‌داری در ایران» برگزار می‌شود
نشست «چالش دیلتای با هگل و نیچه در مبانی معرفتی انسان‌شناسی» برگزار می‌شود
فراخوان مقاله درباره «جامعه‌شناسی زیارت و گردشگری مذهبی»
آینده پژوهی و افکار عمومی
نشست «مشارکت و جامعه‌شناسی مردم‌مدار» برگزار می‌شود
سخنرانی «طبقات اجتماعی و عدالت در ایران» برگزار می‌شود
نشست دو روزۀ «پلیس و افکار عمومی» برگزار می‌شود
نشست «دین در مواجهه با دنیویت؛ پویش سازنده یا مخرب» برگزار می‌شود
نشست «بینش جامعه‌شناسی» برگزار می‌شود
نشست «نحوه آموزش روزنامه‌نگاری در ایران و سایر کشورهای جهان» برگزار می‌شود
نشست «هم‌اندیشی متخصصان و علاقمندان حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی» برگزار می‌شود

 

تحلیل كاركردهای عكس‌های شخصی كاربران در شبكه‌های اجتماعی مجازی

 

پژوهش ارائه شده در همایش «شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره»:


+ فایل صوتی این سخنرانی را می‌توانید از اینجا دریافت کنید

+ فایل پاورپوینت اسلایدهای ارائه شده را می‌توانید از اینجا دریافت کنید


سارا زندوكیلی
دانشجوی كارشناسی ارشد عكاسی، دانشكده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران


تارنماهای شبکه‏ی اجتماعی، از جمله ابزارهای رسان‏های دوره‏ی وب2 هستند که با تبدیل شدن به رسانه‏های شخصی بسیار پرنفوذ و پرطرفدار با تأثیرگذاری متقابل در وجوه مختلف زندگی مجازی و واقعی افراد، همواره یکی از سوژه‏های جنجالی و بحث‏برانگیز سال‏های اخیر بوده‏اند. امروزه این شبکه‏ها، به دلیل اینکه تبدیل به مخازن بزرگی از انواع فراورده‏های فرهنگی (Cultural Artifacts) از قبیل نوشتارها، عکس‏ها، فیلم‏ها و دیگر داده‏های تصویری و غیرتصویری متعلق به کاربران‏شان شده‏اند، عرصه‏های پژوهشی مهمی در حوزه‏های مختلف دانش بشری محسوب می‏شوند؛ از جمله حوزه‏های مطالعاتی میان‏رشته‏ای، همچون جامعه‏شناسی تصویری (Visual Sociology) که از ارتباط دوسویه‏ی هنرهای تصویری و علوم جامعه‏شناختی نشأت گرفته، به تبیین رابطه‏ی عناصر تصویری با زندگی اجتماعی می‏پردازد. این حوزه شامل مطالعه‏ی انواع مواد تصویری، از جمله گونه‏های تصویری تولید شده در جوامع به عنوان بخشی از فرهنگ آن‏هاست. در این پژوهش، بررسی این گونه‏های تصویری در فضای جامعه‏ی مجازی و در میان عکس‏های شخصی‏ای صورت می‏گیرد که کاربران تارنماهای شبکه‏ی اجتماعی با دیگران به اشتراک می‏گذارند.

مفهومی که در این مطالعه از اصطلاح عکس شخصی مدنظر است، شامل پرتره‏های فردی (استودیویی یا غیراستودیویی) رایج در بین عموم مردم و عکس‏های یادگاری آن‏ها می‏شود. به علاوه سایر عکس‏ها و تصاویری که گاه کاربران به جای تصاویر اصلی یا شناسایی پرونده‏های خود در شبکه‏های اجتماعی به کار می‏برند، به دلیل «کارکرد شخصی و هویتی پیدا کردن» آن‏ها، تحت همین عنوان مورد بررسی قرار می‏گیرند.
همان‌گونه که در فضای مادی غالباً نخستین تصویری که در برخورد با افراد ناآشنا در ذهن بیننده‏ی درگذر ساخته می‏شود، به واسطه‏ی هیأت ظاهری آن‏هاست، در فضای مجازی نیز، عکس‏های شخصی مشابه چنین اثری را دارند. اما تأثیر آن‏ها در سطح باقی نمی‏ماند. این عکس‏ها ابزارهایی با قابلیت خوانش عمیق‏تر و کاوش دقیق‏ترند.

عکس‏های شخصی و روزمره‏ی افراد که به یکباره از درون آلبوم‏های سنتی و نیز پوشه‏های رایانه‏های خانگی وارد عرصه‏ی بی‏مرز شبکه‏ی جهانی می‏شوند و مخاطبانِ (بالقوه) بی‏شماری می‏یابند، قطعاً واجد اطلاعاتی ارزشمند از لایه‏های درونی‏تر فرهنگ (حداقل) طبقه‏ی خاصی از افراد هر جامعه‏اند. همچنین تغییر محمل نمایش و خوانش این عکس‏ها از فضای مادی به فضای مجازی و اجتماعات آنلاین، دگرگونی‏های قابل توجهی را در کارکردهای اجتماعی آن‏ها در پی داشته است. این دگرگونی‏ها مظهر و نمود تصویری تحولات فرهنگی‏ای است که حاصل مراودات مجازی افراد در عصر رسانه‏های نو به شمار می‏رود. در این پژوهش، تغییرات کارکردهای اجتماعی عکس‏های شخصی کاربران که در اجتماعات مجازی به اشتراک گذاشته می‏شوند، در سه بعد هویتی، ارتباطی (تعاملی) و یادمانی مورد تحلیل قرار می‏گیرد.

* این پژوهش در قالب پایان‌نامه‌ای با عنوان «بررسی تحلیلی تغییرات صوری و كاركردی عكس‏های شخصی در شبكه‏های اجتماعی مجازی» در مقطع کارشناسی ارشد رشته‏ی عکاسی دانشكده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران در حال انجام است.


+ فایل صوتی پانل‌های همایش را می‌توانید اینجا مشاهده کنید

+ گزارش سخنرانی‌های این همایش را می‌توانید اینجا مشاهده کنید

+ گزارش تصویری همایش را می‌توانید اینجا مشاهده کنید

+ فایل کتابچه‌ی خلاصه‌ی پژوهش‌های همایش را می‌توانید از اینجا دریافت کنید

+ صفحه اصلی همایش شبکه‌های اجتماعی مجازی و زندگی روزمره

 

نظرات

 نام

 ایمیل

 وب‌سایت 

به‌خاطر سپردن اطلاعات

 

 صفحه اول
 مقالات
 اخبار
 اسلاید
 وبلاگ
 پادکست (صدا)
 نشریات علمی
 کتاب‌خانه فارسی
 کتاب‌خانه انگلیسی
 
 

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه، مطالب وب‌سایت به‌‌صورت ایمیل برای شما ارسال می‌شود. برای عضویت، آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید.

 

 

 

 

 

Designed by 7om.ir | Powered by Movable Type | Subscribe to Feed

Contact: