Media & Cultural Studies | مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
مطالعات فرهنگی و رسانه‌ای
 فرهنگ مردم‌پسند مطالعات فضای مجازی   سیاست‌گذاری فرهنگی مطالعات ژورنالیسم  مطالعات ارتباطی مطالعات رسانه‌ای مطالعات فرهنگی 
زبان‌شناسی روش‌شناسی روان‌کاوی مطالعات جوانان مطالعات جنسیت نظریه و نقد ادبی مطالعات فیلم

مطالعات فناوری

 زندگی روزمره
 

خلاصه‌‌ی مطلب

جلسه‌ی دفاع از پایان‌نامه‌ی «مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی در دهه‌ی ۱۳۸۰» روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۰ در دانشگاه تهران برگزار شد. 

 

 

آخرین مطالب

نشستِ اولِ امکان سنجش دینداری
همایش بین‌المللی «زندگی پیاده در شهر» برگزار می‌شود
کارگاه آموزشی تحلیل خبر برگزار می‌شود
کتاب «جامعه‌شناسي علم مناقشه‌برانگيز در ايران» نقد و بررسي می‌شود
پایان‌نامه‌ «بیان سوژه در اتوبیوگرافی‌های ایران معاصر (عصر قاجار)» دفاع می‌شود
پایان‌نامه‌ «حوزه عمومي مجازی و سياست‌گذاری‌های دولتی مرتبط با آن در ايران» دفاع می‌شود
نشست «تاثیر ترجمه در تحول زبان و توزیع نابرابر علم» برگزار می‌شود
همایش «فقه ارتباطات» برگزار می‌‌شود
نشست «آسیب‌شناسی فرهنگی مدیریت سینمای ایران» برگزار می‌شود
سلسله نشست‌های «بررسی و نقد سنجش دین‌داری در ایران» برگزار می‌شود
نشست «چالش دیلتای با هگل و نیچه در مبانی معرفتی انسان‌شناسی» برگزار می‌شود
فراخوان مقاله درباره «جامعه‌شناسی زیارت و گردشگری مذهبی»
آینده پژوهی و افکار عمومی
نشست «مشارکت و جامعه‌شناسی مردم‌مدار» برگزار می‌شود
سخنرانی «طبقات اجتماعی و عدالت در ایران» برگزار می‌شود
نشست دو روزۀ «پلیس و افکار عمومی» برگزار می‌شود
نشست «دین در مواجهه با دنیویت؛ پویش سازنده یا مخرب» برگزار می‌شود
نشست «بینش جامعه‌شناسی» برگزار می‌شود
نشست «نحوه آموزش روزنامه‌نگاری در ایران و سایر کشورهای جهان» برگزار می‌شود
نشست «هم‌اندیشی متخصصان و علاقمندان حوزه مسائل و آسیب‌های اجتماعی» برگزار می‌شود

 

پایان‌نامه‌ی «مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی در دهه‌ی ۱۳۸۰» دفاع شد

 

جلسه‌ی دفاع از پایان‌نامه‌ی «مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی در دهه‌ی ۱۳۸۰» روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه ۱۳۹۰ در دانشگاه تهران برگزار شد.

این پایان‌نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مطالعات فرهنگی و رسانه در دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران نگاشته شده بود.

محمد مهدی مولایی این پایان‌نامه را با راهنمایی دکتر مسعود کوثری و مشاوره‌ی دکتر مهدی منتظرقائم به‌نگارش درآورده است.

استاد داور جلسه‏ی دفاع پایان‌نامه دکتر عبدالحسین مختاباد بود. مختاباد دكتری آهنگسازی و اجرای موسیقی از دانشگاه گلداسميت انگلستان دارد و عضو هيئت علمی و مدرس دانشكده صداوسيما است.


چکیده پایان‌نامه:

این پژوهش به‌دنبال مطالعه‌ی «مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی» است. بدین منظور موسیقی‌ رپ فارسی در ایران در سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۰ تحلیل شده است. رویکرد پژوهشی مورد استفاده کیفی است و از چند روش‌ تحقیق استفاده شده است. پژوهش از آنجا که به مطالعه‌ی موسیقی مردم‌پسند به‌عنوان بخشی از فرهنگ مردم‌پسند می‌پردازد در حوزه‌ی «مطالعات فرهنگی» قرار می‌گیرد، از سوی دیگر از آن‌روی که به مردانگی توجه کرده در حوزه‌ی «مطالعات مردان» جای دارد و از جنبه‌ای به حوزه‌ی «مطالعات جوانان» نیز مرتبط می‌شود.

روش اصلی مورد استفاده در این پژوهش «گراندد تئوری ساختارگرا» است. از این‌روی به‌جای استفاده از نظریه‌های موجود به‌عنوان چارچوب نظری، پژوهشگر به‌دنبال تولید نظریه‌ی خودبنیاد و بومی از دل داده‌های میدان بوده است. بدین منظور با استفاده از شیوه‌ی نمونه‌گیری نظری، داده‌های لازم از منابع مختلف گردآوری شده است. در گردآوری داده‌ها از تکنیک‌های متعددی مانند مصاحبه، مشاهده، مشاهده‌ی آنلاین، گردآوری اسناد و متون استفاده شده است. آنگاه همه‌ی این داده‌ها با استفاده از دستورالعمل‌های کدگذاری‌ سه‌گانه‌ی باز، محوری و انتخابی، کدگذاری شده‌اند. در نهایت از دل داده‌ها، ۶۲ مفهوم و ۱۶ مقوله استخراج شده و «شکل‏های متکثر مردانگی در موسیقی رپ ایرانی-فارسی» به‌عنوان مقوله‌ی مرکزی مشخص شده است. پس از آن با استفاده از مدل الگویی، «نظریه‌ی خودبنیاد»ِ برآمده از دل داده‌ها به‌صورت «داستان» و «مدل تصویری» ارائه شده است. سپس با محوریت مقوله‌ی مرکزی بدست آمده از گراندد تئوری، ۱۴ شکل مردانگی با استفاده از روش‌های تکمیلی تحلیل شده‌اند.

به‏عنوان روش دوم، تحلیل گفتمانی لاکلا و موفه به‌کار گرفته شده و ۱۴ گفتمان موجود در موسیقی رپ ایرانی-فارسی شناسایی شده‌اند و دال مرکزی، وقته‌ها، حوزه‌های نزاع، غیریت‌ها و موقعیت‌های مردانگی در هر کدام مشخص شده است. گفتمان داف‌بازی، گفتمان بازگشت به خویشتن، گفتمان فرودستان بامرام، گفتمان فرادستان لذت‏گرا، گفتمان اعتراض رادیکال، گفتمان روابط عاطفی سنتی، گفتمان هجو و تمسخر، گفتمان روابط عاطفی مدرن، گفتمان فرصت‏طلبی، گفتمان احیای حقوق زن، گفتمان احیای حقوق همجنس‏گرایان، گفتمان اسلام‏گرایی ولایت‏محور، گفتمان اصلاح‏گری اجتماعی و گفتمان کل‏کل و شاخ‏بازی، به‏عنوان گفتمان‏های بازنمایی شده در موسیقی رپ ایرانی-فارسی شناسایی شده‏اند. تقابل‌های این گفتمان‌ها در حوزه‏ی‌ نزاع‏های جنسیتی، طبقاتی، اخلاقی، سیاسی، مذهبی و سنتی/مدرن بر سر برساختِ سوژه‌ی مردانه نیز در این بخش مشص شده است.

در بخش بعدی، به‏عنوان روش تحلیل سوم، مدل کنش‌گران گریماس که الگویی برای تحلیل روایی است مورد استفاده قرار گرفته است. بر این مبنا ۱۴ روایت مردانگی در دل ۱۴ گفتمان تعریف شده‌اند و روابط کنش‌گران آنها با یکدیگر مشخص شده ‌است. روایتِ مردِ داف‏باز، روایتِ مردِ زنده‏کننده‏ی اصالت، روایتِ مردِ فرودستِ بامرام، روایتِ مردِ فرادست لذت‏گرا، روایتِ مردِ معترض تساوی‌طلب، روایتِ مردِ عاشق متعارف، روایتِ هجو مردِ متعارف سنتی، روایتِ مردِ عصبانی از شکست عشقی، روایتِ مردِ به دنبال پول و ثروت زن، روایتِ مردِ مانع پیشرفت زن، روایتِ مردِ نفرت‏انگیز، روایتِ مردِ حزب‏اللهیِ ولایت‏مدار، روایتِ مردِ اصلاح‏گرِ اجتماعی و روایتِ مردِ فحاشِ کل‏کل‏کننده، به‌عنوان تعدادی از روایت‌های شکل گرفته در دل گفتمان‌ها شناسایی و تحلیل شده‌اند. تضاد روایت‌ها و ضدروایت‌ها و قرارگیری مردان در نقش راوی و مشارکت‌کنندگان اصلی و فرعی در این بخش مشخص شده است.

با استفاده از نتایج بدست آمده از سه روش به‌کار گرفته شده و رجوع دوباره به پیشینه‏ی پژوهش و مقایسه نتایج بدست آمده با نظریه‏های مرتبط و برخی تحقیقات پیشین در ایران و جهان، مباحثی در چهار بخش به‏عنوان جمع‏بندی نهایی مطرح شده است. بحث‌های نهایی تحت این عناوین ارائه شده‌اند: رپِ ایرانی-فارسی؛ موسیقی مردانه ولی نه ‌ضدزنانه، ظهور مردانگی‏های آلترناتیو و چالش مردانگی هژمونیک، مردانگی‏های موسیقی رپ و سرنوشت مردانگی هژمونیک در ایران، مردانگی‏های غیرجنسیتی و درهم‏آمیخته‏گی حوزه‏های نزاع هویتی.

در پایان نیز با استفاده از دو معیار اطمینان‏پذیری و کثرت‏گرایی، به‌عنوان بدیل‌هایی برای روایی و پایایی در پژوهش کیفی، و همچنین پاسخ‌گویی به سوالات هفت‌گانه‌ی اشتراوس و کوربین درباره‌ی تجربه در مطالعه، پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته است.

واژه‏های کلیدی:
فرهنگ مردم‏پسند، موسیقی مردم‏پسند، موسیقی رپ، رپ ایرانی-فارسی، هیپ‏هاپ‏، فرهنگ جوانان، جوانان ایران، گراندد تئوری ساختارگرا، تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، تحلیل روایت، الگوی کنش‏گران گریماس، مطالعات مردان، مردانگی‏ هژمونیک، مردان ایران

 
 صفحه اول
 مقالات
 اخبار
 اسلاید
 وبلاگ
 پادکست (صدا)
 نشریات علمی
 کتاب‌خانه فارسی
 کتاب‌خانه انگلیسی
 
 

خبرنامه

با عضویت در خبرنامه، مطالب وب‌سایت به‌‌صورت ایمیل برای شما ارسال می‌شود. برای عضویت، آدرس ایمیل خود را در کادر زیر وارد کنید.

 

 

 

 

 

Designed by 7om.ir | Powered by Movable Type | Subscribe to Feed

Contact: