روانکاوی فرهنگ عامه: نظم و ترتیب نشاط
نوشتهی: بری ریچاردز
ترجمهی: حسین پاینده
قیمت پشت جلد: شش هزار تومان
تعداد صفحه: ۲۸۷
تهران: نشر ثالث
شابک: ۳-۳۷۷-۳۸۰-۹۶۴-۹۷۸
چاپ اول: ۱۳۸۸
دربارهی کتاب: چرا فوتبال تا به این حد پرطرفدار است؟ جایگاه اتومبیل در فرهنگ مدرن چیست و چرا برخوردار بودن از اتومبیل به موضوعی حیاتی در زندگی بسیاری از ما تبدیل شده است؟ ولع خرید کالا از کجا ناشی میشود و چرا زرق و برق کالاهای جدید برای ما اینچنین فریبنده است؟ آگهیهای تجاری و تبلیغات کالا با توسل به کدام تدابیر بر ما اثر میگذارند؟ شیفتگی جوانان به موسیقی پاپ ریشه در چه عوامل ناپیدایی دارد؟ در کتاب حاضر، به این پرسشها و پرسشهای مشابه در خصوص فرهنگ عامه از دیدگاهی روانکاوانه پاسخ داده میشود. بخش نخست کتاب به بحثی نظری در خصوص روش انجام دادن تحقیقات روانکاوانه درباره فرهنگ اختصاص دارد و برای کسانی که مایلاند این شیوهها را در بررسی فرهنگ جامعه خودمان اعمال کنند، راهنما و معرف منابع موجود در این زمینه است. بخش دوم، بررسیهای موردی در مورد جنبههای عمومی فرهنگ معاصر (مصرفگرایی، علاقه وافر به فوتبال، موسیقی عامهپسند و غیره) را شامل میشود. نمونههای تحلیل روانکاوانه فرهنگی در این بخش، حکم الگو و سرمشق برای تامل و باریکاندیشی در جلوههای همهگیر فرهنگ معاصر را دارد. سرانجام بخش سوم کتاب، دیدگاهی روانکاوانه در خصوص اخلاق و فروپاشی قید و بندهای اخلاقی در دوره پسامدرن ارائه میشود.
فهرست مطالب
یادداشت مترجم بر چاپ اول
یادداشت مترجم بر چاپ دوم
یادداشت مولف برای ترجمهی فارسی
پیشگفتار
بخش نخست: مقدمه
۱- ژرفای امر عادی
گونههای مختلف احساسات عامیانه
کنشگری و لذت
نشاط ناشی از نظم و ترتیب
روانکاوی و تحلیلهای جانبدارانه
۲- مطالعه روانکاوانه فرهنگ چگونه انجام میشود؟
پژوهش
نظریه
قیاسهای بالینی
نقد
بخش دوم: بررسیهای موردی
۳- شکوه این بازی
شور و شوق برای فوتبال
محرمات بنیادین
بازآفرینی نقش جامعه
بازآفرینی ضایعه
طرفداری تعصبآمیز از تیمهای فوتبال
۴- پیکر ملت
نخستین مامن
کار و «سرایت»
ضایعه و کشف
۵- جامعه بزرگ اتومبیل
فنهراسی و فندوستی
بدن اتومبیل
تحرک آزادانه
گریزی به تدابیر اتخاذی
پدید آمدن ابژه ناخوشايند
چارچوب اجتماعی
۶- کالاها و ابژههای مسرتبخش
چشماندازی روانکاوانه از مصرف کالا
سنجش وضعیت بازار با ملحوظ داشتن جنبههای ناخودآگاهانه خرید کالا
مصرف، واپسروی و ابژههای مسرتبخش
نشئهی کالای جدید
تداوم در سیلان کالاها
عذاب وجدان مصرف کنندگان
سیگار کشیدن و واقعیت
۷- موسیقی برای همه خانواده
چشماندازی روانکاوانه از موسیقی پاپ
مدعی بزرگ
رئیس و پدرش
۸- رنج و تالم در حومه شهر
«مزخرف بی نظیر»
شکلهای رنج و تالم
محکم نگه داشتن
مدرنیته و سوگواری
بخش سوم: چشم اندازها
۹- مردم چه میخواهند؟
تنفر در انتقال
«به قدر کفایت» یعنی تا چه حد؟
۱۰- شاید خانه از پای بست ویران نباشد
چه کسانی شکوه میکنند؟
مشکلات پسامدرن
بازسازی اومانیستی؟
پرسشهای تجربی
چرا مردم دوباره مرتکب این خطا شده اند؟
مردمسالاری احساسات
مراجع
نمایهی اشخاص
نمایهی موضوعات